Wednesday, July 25, 2018

23 juli - Naar de top


's Winters is Whistler een drukbezocht skigebied, in de zomer nemen de mountainbikers bezit van de bergen. In plaats van ski’s hangen de fietsen aan de stoeltjesliften en met razende vaart crossen de bikers van de steile zandpaden naar beneden. Daar waar bikers zijn, zijn geen hikers. Kan ook niet, want het is levensgevaarlijk.

's Middags gaan we met de kabelbaan Whistler Mountain op. De rit omhoog gaat over drie kabelbanen: van Creekside met een gondola naar the middle station en van daaruit met een open stoeltjeslift naar Whistler Peak. Een korte, maar steile wandeling brengt ons naar de derde stoeltjeslift die naar de top van Whister Mountain (2182 m hoog) gaat. Het uitzicht over de omgeving is adembenemend mooi:  besneeuwde bergtoppen rondom je heen beschenen door een stralende zon.

Sneeuw! 




Ondanks het debacle van de bewegende hangbrug in de VS in 2008 (jankend halverwege omdat ik niet voor of achteruit durfde), stap ik toch op de suspension bridge, een hangbrug tussen Whistler Peak en een richel van Whistler Bowl. Doodeng. Het is een stalen brug die aan dikke kabels hangt, maar het kreng beweegt en je kunt door de gaten van de vloer naar beneden kijken. Uiteraard zijn er grapjassen die door hun brede passen proberen de brug nog harder te laten bewegen. Als een bang kind schuifel ik langs de rand met mijn hand stijf aan de leuning. Ik durf geen foto te maken, als de dood dat iemand me aanstoot en ik mijn telefoon verlies. Halverwege ga ik terug, het is mooi geweest. Henk vindt het uiteraard fantastisch en wandelt grijnzend naar de andere kant.


Het Canadese symbool van het stenen mannetje staat hier meer dan levensgroot bovenop de berg, . Iedereen wil ermee op de foto, er staat zelfs een rij voor. De kunst is natuurlijk om juist als er een wisseling tussen de wachters is de foto te maken. Yes, (bijna) leeg!


Omdat we wat laat naar boven zijn gegaan, is er geen tijd voor lange wandelingen op de berg. De laatste lift gaat om half 5 terug. In de pub onderaan de kabelbaan drinken we een Belgisch biertje om de overwinning op de hangbrug te vieren.



No comments:

Post a Comment