Sunday, July 31, 2011

Zondag 31 juli, Quadra Island

Als we opstaan blijkt dat Henks jaarlijkse vakantiekwaal weer is opgetreden: een kaakontsteking. Tijd voor het gebruikelijke penicillinekuurtje, vast onderdeel van de bagage.
Na een bakje cornflakes/yoghurt in het hotel in het desolate Lund, rijden we naar Powel River voor de ferry naar Comox op Vancouver Island. Omdat we gisteren al die lange rijden zagen en deze ferry maar drie keer per dag gaat, zorgen we dat we er op tijd zijn. Achteraf was dat niet nodig, maar helaas weet je dat van te voren nooit.
De boot vertrekt om 12 uur en de overtocht duurt 80 minuten. De zon schijnt volop, dus we zitten heerlijk met een beker koffie uit de wind op het dek bruin te worden.

Van Comox rijden we langs de zee naar Campbell River voor opnieuw een overtocht, nu naar Quadra Island. We missen net de boot van 2 uur, maar gelukkig gaat deze elk uur dus erg lang duurt het niet.
Quadra Island is een van de Discovery Islands. Het is ongeveer zo groot als Texel en heeft veel bomen. Sinds Finland hebben we een licht bomencomplex, dat opspeelt zo gauw we door de bomen het bos niet meer zien. Op het eiland zijn een paar meren, een provinciaal park en van hieruit kun je weer boottochten maken naar de andere Discovery-eilanden.
We verkijken ons opnieuw deze vakantie op de afstanden. Het provinciale park, waar we nog even naar toe willen, ligt aan het eind van een lange weg met aan weerszijden dicht bos, waar je niet harder kunt rijden dan 40 km/u. Na 13 km draaien we lekker om en gaan naar het hotel.
Een geweldige lodge, de Tsa-Kwa-Luten Lodge, aan het eind van het eiland naast de vuurtoren. Groot zonneterras met zitjes, heerlijke grote kamer met een balkon dat uitzicht biedt op de zee en herten die gezellig langs komen wandelen. Zoveel luxe, daar moet je van genieten en dus zeker niet vrijwillig tussen te veel bomen gaan rijden.
We lopen via een wandelpad naar de kleine vuurtoren van Quadra Island en gaan via het strand terug.

Het strand bestaat hier uit grote kiezels en is smal. Net als overal in Canada liggen er heel veel grote boomstammen op het strand. Waar die toch allemaal vandaan komen? Wel een mooi gezicht, dat uitgedroogde witte hout van stammen die er misschien al tientallen jaren liggen.

Op de kiezels vlak aan het water ligt een tapijt van planten die de zee heeft uitgespuugd. Groen, rood, okergeel, crèmewit, van alles door elkaar. Geen idee wat het allemaal is, het lijkt wel of iemand een berg kleine lapjes stof op het strand heeft gegooid. Sommige 'lappen' zijn zo mooi van textuur, die zou je haast meenemen.

Een opgedroogd lapje uit de zee

Terug bij het hotel zien we een zeearend in een boom. Het ziet er net zo uit als op de ansichtkaartjes: een grijswitte kale boom met helemaal in het puntje een zwartwitte eagle. Tijdens het bekijken van de gemaakte foto's op de display van het toestel, blijkt er ineens een tweede eagle op visite te zijn gekomen. Die hadden we even gemist. Kun je weer opnieuw beginnen met foto's maken ;)

We eten 's avonds in het hotel. Op Quadra Island is verder ook weinig keus in eetgelegenheden, laat staan dat er een supermarkt met een deli is. Op zich geen probleem, want het eten is geweldig.
's Avonds komen vader en moeder Hert nog een keer langswandelen met de kleine. Onze Canadese bovenbuurvrouw, waarvan je zou verwachten dat ze wel wat gewend is qua wildlife, vindt het bezoekje zo gaaf dat ze ons vraagt de foto's te mailen.
Morgen naar Tofino, voor een langer bezoek aan Vancouver Island dan het enkele ritje wat we vandaag hebben gemaakt! Jammer, want in de Kwikkwekenkwak-lodge hadden we wel iets langer willen blijven.